La segona edició del Premi Consell Social URV a l’Impacte Social de la Recerca reconeix sis projectes de la Universitat que han demostrat haver tingut un impacte sobre la societat (modalitat ex post) o que tenen el potencial per produir un impacte social (modalitat ex ante). Aquests projectes són de diversos àmbits de coneixement i estan encapçalats pels investigadors Mercè Gisbert, Inma Pastor, Elisabet Xifré i Lluís Marsal, Antonio Moreno, Jordi miró i Elisabet Llauradó, Lucia Tarro, Montse Giralt i Rosa Solà.

En l’àmbit de les ciències socials i humanitats, el projecte “La seguretat de les persones amb discapacitat intel·lectual. una aproximació pedagògico-tecnològica”, dirigit per Mercè Gisbert, del grup de recerca Applied Research Group in Education and Technology (Argetech), ha guanyat en la modalitat ex ante. Aquest projecte promou la igualtat d’oportunitats entre les persones amb discapacitat intel·lectual, d’acord amb les recomanacions de l’estratègia Europa 2020. Així, apropa la recerca bàsica en pedagogia a les persones més vulnerables utilitzant entorns tecnològics d’alt nivell.

En la modalitat ex post de ciències socials i humanitats, el projecte guanyador ha estat “European Union contributions to gender mainstreaming and citizenship”, que ha liderat Inma Pastor, del grup de recerca Social & Business Research Laboratory (SBRLab). El jurat ha valorat els resultats obtinguts en la recerca sobre aplicació de la perspectiva de gènere i el principi d’igualtat en els continguts docents universitaris, demostrant tant rigor acadèmic com la seva aplicabilitat en entorns educatius. L’aplicació de la recerca s’ha materialitzat en cursos, MOOC i manuals universitaris.

En l’àmbit de les ciències experimentals, enginyeria i arquitectura, el projecte “Desenvolupament de biosensors fotònics basats en alúmina nanoporosa” ha guanyat en la modalitat ex ante. El projecte, que dirigeixen els investigadors del grup de recerca Nanoelectric and Photonic Systems (Nephosys) Elisabet Xifré i Lluís Marsal, preveu crear biosensors per detectar de manera ràpida substàncies d’interès per a la salut i el medi ambient, la qual cosa permet fer accions derivades.

En la modalitat ex post del mateix àmbit, ha guanyat el projecte Disseny, construcció i avaluació d’un sistema clínic de suport a la presa de decisions per al cribatge i seguiment personalitzat de pacients amb retinopatia diabètica, que ha dirigit Antonio Moreno, del grup de recerca ITAKA: Tecnologies Intel·ligents Avançades per a la Gestió del Coneixement. Aquest projecte té per objectiu desenvolupar un sistema informàtic d’assistència als professionals de la salut d’atenció primària per cribrar correctament els malalts diabètics amb risc de patir retinopatia. El projecte comporta beneficis tant per al sector de la salut, com per als pacients, i és aplicable a qualsevol centre d’atenció primària.

En l’àmbit de les Ciències de la salut i de la vida, el projecte “Tractament interdisciplinari del dolor crònic infantil”, que lidera Jordi Miró, del grup de recerca ALGOS, ha guanyat el premi d’Impacte Social de la Recerca en la modalitat ex ante. El jurat valora l’impacte que pot tenir la implementació i l’avaluació d’un programa interdisciplinari per al tractament del dolor crònic infantil i juvenil a la sanitat pública per millorar la qualitat de vida d’aquesta població i de les seves famílies.

En la modalitat ex post, ha guanyat el projecte “Una estratègia per incrementar eleccions saludables en alimentació i en activitat física pels joves: Projecte EYTO (European Youth Tacking Obesity) i Projecte EYTO-Kids (European Youth Tackling Obesity in Kids)”, que han elaborat les investigadores Elisabet Llauradó, Lucia Tarro, Montse Giralt i Rosa Solà, del grup de recerca Functional Nutrition, Oxidation and Cardiovascular Disease Research Group. El projecte ha desenvolupat i implementat protocols adreçats a joves per afavorir l’elecció d’hàbits saludables en alimentació i activitat física. El jurat ha valorat la qualitat de les evidències presentades i la rellevància de l’impacte.